Alla inlägg under september 2009

Av Friesrar - 30 september 2009 21:00

Jahapp, då var det en ny vecka.

Måndag var vilodag och igår var det Ninni träning. "

Ånglok" nämnde Christina. Förstår inte vad hon menar.... Jag vill bara röra på mina lurviga ben! 

Idag var det körning på programmet. Giggen tog vi och groom var lilla Tilly (liten vit knäpp hund) som satt i en korg.

Vi körde bort till Hembygdsgården och gjorde massor med volter med "stadig yttertöm och lirka med inner" samt travökningar och ryggningar. Vi tränade igenom programmat som vi skall köra på lördag i Åstorp.

Där skall vi delta i både körning och ridning för bara "Svarta Pärlor"- Friesrar.

http://www.sfhf.se/index.php?option=com_content&view=article&id=183:taevling-i-dressyr-och-koerning&catid=61:foereningen&Itemid=63

Christina har köpt ett nytt stångbett med "tungfrihet" som det heter så fint. Det är bättre än den andra, raka stången.

http://www.sfhf.se/PDF/Startlista-3-10-2009.pdf

Ja, vicken konkurans!     

Pernilla Wiberg med Fedde är Svenska Juniormästarna, Karin Bratten Hill med Sietse har tävlat massor, även Nationellt och sist men inte minst är ju Helen Persson som skall rida Fransje, proffs!

Sen finns det några RIKTIGT roliga som är med!

Peter Sköld är vår super riddare som red en underbar fin arab i full riddarutrusning när vi hade vårt Riddarslag i Axtorna.

Till vardags är han hovslagare på Tullstorp.    

Manda Rappe är världens roliga fylleprinsessa! Alltid glad o go! Sen rider hon ju KUNGEN! Bigge himself! Han är häftig! Vi har kännt varann i många år och han är riktig trevlig och ståtlig!

Det blir en jätterolig dag men väldig lång. Jag åker bekvämt i alla fall då vi skall åka lastbilen. Det är roligt eftersom jag kan titta framåt och se var vi är. Men det går INTE fort. Max 70km/h i gamla "StorBettan"

Söndag är det dax för Ida-träning i Yxnarum igen! Det var några veckor sen, så det ser jag fram emot trots att det är jobbigt! Särskilt efter resan dagen innan!

Nu är det läggdax!

Natti natti!

/Valpen


Av Friesrar - 27 september 2009 16:48

Jahapp, då var denna dagen avklarad!

Ja det var upp med tuppen igen, käka frukost och sen frisering och i transporten för en resa till Skåne igen. Jag hade i alla fall pass med mej, tror inte Christina hade....

Vi plockade upp min kompis Natalja på vägen så resan gick ganska fort. Den Skånska "öppna-slätten" vinden for fram och det kändes som minus grader när man stod still.

Det började ju bra... fröken vimsig GLÖMDE sadelgjorden!! Som tur var, hittade vi en jättegullig tjej som red en superfin skimmel som vi fick låna en gjord av.

Sen var jag ju LADDAD! Jag dundrade på som en ångvält! Stackars Christina hade fullt schå att lugna ner mej. Jag tror att vinden blåste in i hjärnan på mej och rörde omkring lite innan den for ut i andra örat!

Nå ja, nu skall man inte ta så hårt på det hela. Vi vet ju vart vi skall sikta på!

http://www.equipe.nu/sv-SE/class_sections/3590/results

Nu skall vi ladda för nästa veckas äventyr!

Fast nu skall jag käka lite äpplen och vila och titta på när fetknoppen Lina skall ut och köra!

Ses sen!

Valpen

Av Friesrar - 26 september 2009 20:46

Vi vann! Vi vann! Vi vann!                          

Trots att mitt lag bara var 2 deltagare och det andra laget var 3, så VANN Diana med snabba Zorro och Christina med mej över röda laget!

Det var toppen stämning med bra hejarklackar. Hörde utrop som "mangla dom" o.s.v Det hör man ju bara på riktiga matcher!

Jag tror alla hade roligt. Många tjejer, stora och små, fick prova att spela med Lina och mej. Trodde aldrig att dom skulle sluta! Vi höll nog på i nästan 1½ timme. Innan dess var det Ridborgarmärket. Erica red mej först. Hon är DUKTIG! O så är hon jätte snäll! Sen red Christina. På Lina (som äntligen fick jobba lite) red först vår goa kompis Ann och sen vår goa massös Natalja! Tror att Lina trodde hon kunde slöa runt med båda men det fick hon inte! Hon fick minsann jobba lite!

Ja, sen var det hemåt. Skall ladda inför imorron!

Natti natti!

/Valpen                        


Av Friesrar - 26 september 2009 10:04

Yihaa!

Igårkväll var det fotbollsmatch med "fegisar" på KLRK. Lina och jag var på klubben och skulle visa och lära dom andra hur man gör. Till slut vågade alla sparka på bollen och några gjorde även mål! Jag ville gärna lägga mej på bollen men jag satte några mål med! I full fart sprang vi fram med bollen ända tills nån liten ponny (oftast vit) dök upp och blockerade. Det var till att visa vem som är störst och bara gå på. Störst går först - dom små brukar flytta på sig!

Idag kl.14 skall vi ha match inför publik. Det skall bli skoj! http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_179538/ImageVaultHandler.aspx

Imorgon Willands igen. http://www.equipe.nu/sv-SE/pages/competitions/519

 Vi kör förbi Angöringen kl.07:45 om någon vill hoppa på och följa med! Vi är nog hemma vid kl.14.00 igen. Zoom, zoom, fram o tillbaka.

Nu skall jag klä på mej och förbereda eftermiddagens match!

Ses sen!

/Valpen

Av Friesrar - 24 september 2009 21:21

   Idag var nog första gången på hela sommaren som jag INTE har skitit när jag tränar! Känner mej lite lättare i magen. Igår fick vi vara hemma och äta hö och sova inne. Igår fick jag pälsen avklippt - igen! Jag fick på ett nytt fint tunnt täcke. Jättetjusig! Jag har hoppats att Lina skulle klippas idag men Christina hann inte med då hon red oss båda idag. Det hade varit såååå roligt att se på fredag och lördag Lina nyklippt! Hon blir alltid lite knäpp då!

Efter att jag blev klippt igår fick även en av stallpersonalen (4-fota, liten, svart/vit sak) en skönhetsomgång. Han kammades men jag tyckte att han kunde gott bli klippt han med!

       

                                   

Men den turen och skrattet får inte jag. Istället behandlas stallpersonalen som om dom ägde stället!

Nedan en bild från barnkalas.

  

Läggdax!

Natti natti!

/Valpen

Av Friesrar - 22 september 2009 22:16

Nu var startlistan till söndagens evenemang ute. Ja, det är 8 starter i LA:6 så vi blir väl inte sämre än 8:a! Nån måste ju vara sist ;-) !!

http://www.willands.se/attachments/startlista/Startlista%20häst%2020090927.html


På lördag är jag och Lina "svarta stjärnor" och skall busa med fotboll.

http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_179538/ImageVaultHandler.aspx


Full rulle!


Idag hade vi träning för duktiga Ninni. Även hon tjatar om dom TRÅKIGA öppnor och slutor! Örk!

Sista natten i stora hagen, imorgon blir vi hemma. Behöver min skönhetssömn, jag äter annars bara heeeela tiden!

Natti natti!

/Valpen

Av Friesrar - 21 september 2009 20:14

  

MMMMMMMUMS!!!!

Vilodag idag, skall träna käkmusklarna genom att tugga i mej några goa äpplen.

Träning imorgon och då skall Lina få röra på fläsket under ledning av stallpersonal och beridaren Ann. Hon är snäll och brukar heja på mej när jag är ute och visar upp mej!

Smask, mums, där är ett äpple till! Måste ta den innan Pippi-Piraja tar den!

Natti natti!

/Valpen

Av Friesrar - 20 september 2009 20:43

Tja, allt går inte som man hoppas!

Vaknade imorse, det var lite kallt och dimmigt. Christina hämtade mig i hagen och lämnade Lina ensam i hagen . Måste nog döpa om henne till PG = Pip och Gnäll!

Efter frissering så åkte vi till Willands borta vid Rinkaby. Anlände i god tid så jag kunde stå och vila benen en stund och mumsa lite hö. Vi var lite snopna att se en massa småttisar. Det var nog fler än jag som undrade om det var fel dag men det visade sig att det även var ponny tävlingar. Totalt var det 4 tävlingsbanor igång samt 2 framridningsbanor. Vilken klubb! Alla trevliga och gott om trevliga funktionärer! En domare kom fram och sa att jag var en ovanlig hästras!

Jag var väääldig framåt på framridningen men Christina använde sig av det hon fick höra många gånger igår: halvhalt i var 2:a steg! Det blev bättre. Hon propsade att tjata öppnor och slutor igen. Uhhh, vad det går segt och stelt! Sen var det av med benskydd och på med kavaj och sen in på banan. Vad händer? Ja, jag blir trött! Jag galopperade in i -vad jag tyckte- en fantastisk fin samlad galopp men kunde inte riktigt sakta av i tid och travade för mycket. Det blev en 5:a. Öppnan till höger gick jag mot hand och var förböjd i halsen- en 4:a , slutan 6:a.  Mellantrav en 6:a. Vänster öppna en 7:a!, vänster sluta ÖRK BLÄÄÄ 3:a! Ja sen var det 6:or och 7:or. Orkade inte enkla byterna utan dundrade på i trav - 4:a. Förvänd vänster galopp orkade jag inte utan tog och travade lite, tappade knappen som startar galoppen och lufsade lite. Christina morrade, grrrr. Sen var jag trött, trött, trött. In på medellinjen o halt -en 7:a. Domaren skrev att jag var en härlig häst! Sen en massa annat blaha.

Jag tycker det är lite jobbigt att gå ute på nätterna och sen att ha en hårdträning och sen två timmar i transporten. Jag är nog lite klen. Nästa helg skall jag sova inne några dagar innan söndagens tävling. Vi var lovade att vara ute på bete till älgjakten men det ser ut som om vi skall vara hemma innan dess. Christina förberedde att sätta upp sina skyltar var det står att vi mår bra. Dumma granne som brukar blänga på mej!

Lina och jag fick gå in i gräshagen i eftermiddag. Oooohhhh va gott!

Nu skall jag vila!

Natti natti!

/Valpen

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards